2011. március 18., péntek

Knédli

Mártásos húsok, pecsenyék körete a gőzölt knédli. A cseh/szlovák területen készített köret, vagy az édes verziója, ami desszert, egy légiesen könnyű, párolt tészta. Használják kenyér helyett, mert nincs a kemény héja, és jól felszívja a pecsenyelét, szaftot. A tészta elkészítése nem okoz nagy gondot annak, aki készített már kelt tésztát, inkább a hangsúly a gőzölésen van.



Szlovákiában kapható, egy olyan szétnyitható, lyuggatott lemez, ami a knédli párolásához kell. De ha van egy pároló betétünk, akkor meg tudjuk oldani. Formázzák henger alakra is, vagy helyes kis gombócoknak, amik természetesen szépen megnőnek a gőzben. Hasonló módon készül a gőzgombóc is, csak a tésztáját édesre készítik, és a gőzölés után, darált dióba vagy mákba (vagy reszelt túróba) forgatják, és meghintik cukorral.

Arra figyeljünk a készítése közben, hogy kevés lisztet használjunk a formázás közben, mert ha sok a liszt, akkor a tészta bekeményedik, és kérges lesz.



Hozzávalók:

-          20 dkg rétes liszt
-          40 dkg sima liszt
-          1 egész tojás és egy sárgája
-          2 dkg só
-          2 dkg cukor
-          1 TK pálinka/rum/vodka
-          1 EK olaj
-          2 dkg friss élesztő
-          30 dkg víz



A kenyérsütő gép tartályában vagy a dagasztógép edényében, puha lágy tésztát dagasztunk. Fedett edényben, langyos helyen kelesszük 50-60 percet.



Vékonyan lisztezett munkalapon, terítsük ki a tésztát, de ne gyúrjuk át. Osszuk fel 24 egyforma részre, és formázzunk belőle gombócokat. Hintsük meg a felületet liszttel, és arra helyezzük, majd letakarva, kelesszük így 20-30 percet.



Forraljunk vizet, a párolóbetétet kenjük ki vajjal. Ha forr a víz, akkor helyezzünk bele a betétbe, egy kis távolságot tartva, gombócokat, és lefedve gőzöljük meg. Ez a méretű gombóc, 12-15 perc alatt párolódik át teljesen. Ha kész vegyük ki, tegyük egy mély tálba, és takarjuk le. Közben pároljunk meg egy újabb adagot.



Fogyaszthatjuk mártásos húsokhoz, pecsenyékhez köretként, de akár kenyér helyett is, egy jó kis mártogatóshoz.

Jó étvágyat hozzá!

Max

10 megjegyzés:

Pixie Pie írta...

Na ez a poszt nagyon kellett nekem! :) Szépek nagyon a gombóckáid, biztosan ezt a leírást követem majd, ha legközelebb nekifutok. Köszi!

Mónika írta...

Nagyon szeretem a knédlit. Guszták a gombóckáid.

Kati írta...

Milyen kicsik! :-) Szépek!

Én Szlovákiában élek, nálunk nagyon gyakran készül knédli. Viszont mi nagyobbra, kenyér alakúra főzzük, és szeletelve tálaljuk.

Chef Viki írta...

Erős nosztalgiám támadt :-) Prágában ettem knédlit két éve sült kacsával, párolt káposztával, kolbászkákkal. Hej, micsoda szép napok voltak!

Bianka írta...

Rám is prágai emlékek törnek, egy isteni omlós marhapörivel :)

Max írta...

Pixie: köszike! Kövesd nyugodtan, kétszer is le lett próbálva egymás után(-:

Mónika: köszike! és finomak is voltak!

Max írta...

Kati: köszike! Én is rudat akartam, de nem volt akkora pároló betétem, így lettek a gombócok. De nagyon jól sikerült.

CV: az a prága! Nekem is az jutott eszembe, amikor én az Anyukámmal az U Flekuban ettem a knédlit. Szép hely Prága!

Bianka: Te is Prága fan?

Szemi írta...

Max, én is Szlovákiában élek, és szintén nagy kedvencünk a knédli. Mindenféle mártásos húshoz tökéletes!
Az utóbbi időben egy nagyobb, kerek formát szoktam belőle formázni, igaz, nekem van párolóbetétem. :)

Itt a recept, ahogy én készítem:

http://szemiramisz.blogspot.com/2010/03/knedli.html

Az enyém egy antialkoholista változat,nincs benne pálinka! :D

Chef Viki írta...

Én is az U Flekuban ettem a knédlit :-))))

Max írta...

Tradicionális turista találka hely. Mondjuk én kb. 27 évvel ezelőtt ettem ott.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin