2011. január 22., szombat

Kovászolt kenyerek

 Kenyér. 

A magyar konyha egyik fő alkotó eleme. Esszük magában, megformázva és átalakítva különböző formákra, tesszük az ételekbe és megjelenik a desszertek között is. De ahhoz hogy fel tudjuk használni a kenyeret egy vagdalthoz vagy felfújthoz, akkor KENYÉRRE van szükségünk.



KENYÉRRE! 

Azért emelem ki, mert aki már próbált a mostani (multi) pékek által gyártott kenyérből vagdaltat (fasírozottat) vagy éppen mákos gubát készíteni, az tudja mire is gondolok. Azokra a felfújt, kikönnyített és agyon módosított borzadalmakra.
A sokat emlegetett öregtésztával tudunk otthon is kiváló kenyereket készíteni, de sokan megkérdezték, hogy minek bele a burgonyapehely, az aszkorbinsav és a sikér. Ugyan ezek olyan kiegészítők, amik nem károsak, de működhetnek a dolog ezek nélkül is. 
Jöjjenek tehát a kovászolt kenyerek. Nincs benne más, csak liszt, víz, élesztő és egy picurka só. Erre viszont több időt kell szánnunk, mert itt a kovász érési ideje legalább 8 óra, de az igazi akkor, ha 12-14 órát érik. Reggel bekészítem a kovászt, és délután mikor hazaérek, befejezem a tésztakészítést, és megsütöm a kenyereket. A liszt egy részét helyettesíthetjük teljes kiőrlésű liszttel, de az 15%-nál ne legyen több, mert akkor a tésztánk nem fog rendesen megkelni.



Hozzávalók, három darab, kb. 45 dkg-os kenyérhez:

-          27 dkg kenyér vagy rétes liszt
-          30 dkg langyos víz
-          5 dkg friss, vagy ½ kk. szárított élesztő

Összekeverjük, és egy edényben, lefedve szobahőmérsékleten hagyjuk érni 10-12 órát. Miután a kovászunk megérett, az idő letelt, adjunk hozzá:

-          45 dkg sima lisztet
-          22 dkg langyos vizet
-          10 g friss, vagy 1,5 kk. szárított élesztőt, és
-          1 csapott teáskanál sót

Dolgozzuk jól össze, és ha szeretnénk ízesíteni, azt ilyenkor adjuk hozzá. Lefedve kelesszük, langyos helyen a duplájára (ez kb. 30-40 perc alatt megvan).
Ízesítők: ez egyéni ízlés dolga, én azokat sorolom fel, amiket már kipróbáltunk

-          Pirított hagyma és sajt kockák
-          Pirított (lila) hagyma és provanszi fűszerkeverék
-          (zöld) olajbogyó
-          Mediterrán lassan sült paradicsom (olajban eltett aszalt paradicsom)



Ha megkelt a tésztánk, vékonyan lisztezett felületen osszuk három részre, és formázzuk meg. Lisztezzük be a rudakat, és egy sütőpapírral bélelt tepsire tegyük kelni, letakarva. Melegítsük elő a sütőt 220-230 C-ra. A megkelt tésztát, lehetőleg gőzösített sütőben, süssük szép pirosra.



Jó étvágyat hozzá!

Max

17 megjegyzés:

Szemi írta...

Hú, de nagyon gusztusosak!

Még sosem használtam kovászt a kenyereimhez, csak öregtésztát. Ideje lenne kipróbálnom. :)

Max írta...

Teljesen más lesz, érdemes kipróbálni.

Bianka írta...

De szépek, most szívesen rendelnék tőled :)

mariam írta...

A saját kenyeremet mindig én sütöm. Más körülmények között, vagy vendégségben időnként rákényszerülök a gyári készítményekre, el vagyok tőlük borzadva, tiszta műanyag. Van olyan (elég sok esetben), amelyiknek a héja elrághatatlan.
Ezek a kenyerek gyönyörűek! :-) Kovásszal nem sütöttem még, de ki fogom próbálni.

4Gyerek írta...

Látom, ez nem az etetgetős kovász. Akkor jó, nekem az nem megy, egyszer próbáltam, nem vagyok képes észben tartani, hogy arra is figyelni kell.
Ezt így majd azért próba tárgyává teszem. Öregtésztát begyakoroltam, ez sem lehet sokkal különb.

Chef Viki írta...

Láttam. És kóstoltam. Élőben, a Mestertől.

Egyszerűen mesés! És tökéletes!

Beastie írta...

ahogy olvastam, alapból hasonlít a DNK kenyérhez, csak indításkor kevesebb a liszt. Aztán pedig még egyszer ugyanaz, másképp. Ideje váltanom :) köszi.

Max írta...

Bianka: rendelj!

Mariam: hidd el, ez teljesen más, érdemes kipróbálni.

4Gyerek: ez egyszerűbb, és nekem jobban bejött, egy ideje így készül minden.

CV: örülök hogy ízlett, és remélem jól éreztétek magatokat.

Beastie: szerintem váltsál, megéri, hidd el.

Lindy írta...

Nagyon szep lett!Le a kalappal!Ezt tuti kiprobalom a napokban!

Max írta...

Lindy: köszike, és ígérem, nem fogsz csalódni.

Lindy írta...

Szia!Azt ird mar le legyszives hogy a kovasznak hogyan kell kineznie 10 ora allas utan!Ugyertem duplajara kellene nonie vagy eleg ha csak buborekos?
Mar reggel nyolc ota all eloszor nott egy keveset es most mar csak buborekosnak tunik.koszi lindy

Max írta...

Buborékos, elég híg massza, egy kicsit kevertetni szoktam, és utána adom hozzá az újabb lisztet, vizet és élesztőt.

Lindy írta...

Jol van akkor megnyugodtam!Mar azt hittem hogy ennek is duplajara kell nonie!Akkor meg egyenesben vagyok!Majd megirom az eredmenyt!
Kosz a segitseget es szep napot!

Lindy írta...

Nagyon finom ropogos kenyerke lett belole!Azt hiszem mostmar rakapok a kenyer sutesre!

Max írta...

Lindy mondtam, hogy nem fogsz csalódni. Így bátran ajánlhatjuk Mindenkinek, mert ez igazán egyszerű recept. Gratulálok!

Lindy írta...

Igen, valoban nem csalodtunk!Itt angliaban a kenyer olyan szornyu,mint a szivacs!Meg a peksegekben kaphato kenyerek is ehetetlenek masnap.ha valaki normalis kenyeret kivan akkor gasztropeksegekben vasarol vagyonokert..
Ma reggel bundaskenyeret keszitettem belole es nagyon fini volt!Kosz a receptet Max!

Max írta...

Látod! innen már jöhet kifli, zsemle, bagett...stb!!!

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin