2009. július 10., péntek

Quick & easy!

Quick & easy!

Gyors és finom, rafinéria, pillanatok alatt.... stb. Ilyen és hasonló szlogenek lepték el az áruházak polcait. Gyors ételek, zacskós finomságok, ízfokozókkal, aromákkal, mesterséges szerekkel kezelt különböző termékek.

Olvastam több topikon is, különböző véleményeket, hozzászólásokat. Talán az tetszett a legjobban, hogy főzni csak a kismamáknak, munkanélkülieknek és nyugdíjasoknak van idejük.

Valami nem stimmel. Lehet, hogy az összes (gasztro blogger) Kollégám és Barátom, gyesen lévő nyugdíjas álláskereső?

Nem az nem lehet, mert már többel is találkoztam, és nagyon hasonszőrűek vagyunk.

Miben is hasonlítunk?

Családi életünk és a munkánk mellett is jut időnk arra, hogy normális ételeket tegyünk az asztalra. Mindenki éli a dolgos hétköznapokat, neveli a családot, és van ideje ilyen „úri huncutságokra” is.

Mitől ez az íz/tudat módosulás?

A gyártók „bűne”?

A média felelőssége és a marketing/reklám hatása?

Vagy a lustaság tehet róla?

A megoldás komplex, de ebből a legnagyobb részt a lustaság teszi ki.

De nézzük sorjában.

Gyártók:

Természetes hogy meglovagolják a vásárlók „tudatlanságát” és ebből bőséges hasznot húznak. Vannak speciálisan régiós termékek, de azt jobb, ha tudjuk, hogy az alapító/fejlett uniós országokban is küzdenek ezekkel a problémákkal.

Nem magyar speciális találmányok a zacskós/serpenyős/omlós csoda készítmények, vagy fűszerkockák.

Média/reklám/marketing:

Azt kell eladniuk, amit a megrendelő kér. A fizetőképes megrendelő. Nézzünk meg egy esti reklám blokkot, hány ezzel kapcsolatos reklám mossa az agyunkat. Pár multi uralja az élelmiszeripar nagy részét, szinte mindent gyártanak, forgalmaznak, ami ehető, vagy nem, de arra hasonlít. És fizetnek az össznépi butításért, meg építenek játszótereket. Bár lassan elfogy, elsorvad az a korosztály, aki használhatná/ehetné.

És akkor a fő probléma, a lustaság:

Néhány példa:

- kókuszgolyó por

- amerikai palacsinta por

- mézes-mustáros csirke szósz

- „bögrés” süteménypor, sütőformával

Lehetne hosszan sorolni, ezeket azért írtam fel, mert az elkészítési idejük biztosan nem több mint a gyári változatoké.

Mivel tud többet egy rázó palackba töltött muffin por, az otthon, megbízható alapanyagokból összerakott sütinél?

Pár Barátom próbálta a ködöt eloszlatni különböző fórumokon, de nem volt nagyon sikeres. Nem találtak nyitott fülekre, volt olyan ahol el is tüntek a kommentelők.

Vannak azért szép ellenpéldák is. Sok mindent lehet elmondani Stahl Juditról, de azok a gyorsan finomat receptek, nagyon jók voltak. Aztán az is kifulladt.

Miért hiszik el, hogy ezek az ételek csak így jók, finomak? Ennyire rászoktunk a mesterséges összetevőkre? Vagy az alap ízek tűntek el? Mit kell egy sütőzacskóba tenni, hogy omjósz legyen a csirke?

Semmit, csak egy finom csirkét, pár zöldfűszert. Ott a kedvenc csirkés ételem, a són sült csirke. Konyhasó és csirke, forró sütő, és egy pompás étel. Na ott lehet az ízeket elemezni, és az árakat kiszorozni.

De nézzünk egy bonyolultabb receptet, a toszkán focacciát.

Idő:

Alapok kimérése, szitálás: 5 perc

dagasztás: 15 perc

kelesztés: 35- 45 perc, vagy egy éjszaka, de ez az idő nem telik munkával,

formázás, feltétek előkészítése: 15 perc

sütés: a nyolc darab sütése folyamatosan volt kb. 45 perc

árak:

25 dkg sima liszt: 25 Ft (100 Ft/kg)

25 dkg durum liszt: 80 Ft (315 Ft/kg)

3,5 dl víz

Só, cukor és az olaj: össz. 30 Ft

1 dkg élesztő: 10 Ft

Ez összesen, feltét nélkül 145 Ft, 8 adag alap tésztához számolva.

Természetesen ehhez még jön a villany, a sütőpapír és az egyéb apró költségek.

Lehet számolni, mennyibe kerül egy 4 fős családnak a lustaság. Hozzá jön az hogy tudom(gondolom) hogy mit eszek.

Felhívás!

Kedves Kollégák és Barátaim!

Készítsünk minél több „gyorsan finomat” ételt, csináljunk külön címkéket neki, és hívjuk fel a figyelmet a könnyen elkészíthető ételekre.

Mutassuk meg az olvasóknak, mit hogyan csináljanak, és kérjük, hogy terjesszék. Adjuk meg a bekerülési költségeket és a ráfordított időt, tudjon mindenki kalkulálni.

Ha már blogonként egy-egy embert meg tudunk győzni, nyert ügyünk van.

Most hogy „válság” van, talán jobban figyelnek ránk.

Hozzuk vissza a házias ételek becsületét!

41 megjegyzés:

BeckZsu írta...

Nagyon egyetértek, én is morgolódtam már néhányszor hasonló témában, de nem lehet eleget. Hajrá mindenki!

Chef Viki írta...

Te átokfajzat :-)))

Spec. 1 embert fel tudok mutatni: barátnőm. 33 éves, 2 éves kislánya van. (hihi, itt a kismama!!) A blogom nézegetése során egyre inkább főz, süteményt és kenyeret süt, finomakat! Ha elakad, felhív vagy Skype-on értekezünk.

Ahogy ott is írtam: fel kellene ismerni a valódi értékeket, és különbséget tenni műanyag és igazi között is. Ugye milyen más egy arany ékszer egy bizsuval szemben? Na ugye :-) Vagy egy bőrcipő és egy műbőr!

S szerintem itt nem besértődni kell, hanem belegondolni, hogy melyik a jobb: a porból készült csokimousse (jézusisten) vagy az igazi, étcsokoládés-habos?!

Nálam sok kaja van: gyors és könnyű címkével ellátva :-)

Chef Viki írta...

Juj, a számolást nem biztos, hogy bevállalom :-D

Zsófi írta...

Tudjátok, az a borzasztó, hogy Magyarországon még nem is annyira tragikus a helyzet. Itt Új-Zélandon az emberek megrökönyödve néznek rám, ha szóba kerül, hogy ne adj' Isten főzök, és általában minden nap. Az itteni magyarok közül mindenki főz.

Amikor nézem a bevásárlókosarakat egy-egy vásárláskor, akkor porokkal, konzervekkel, előre készített süteményekkel vannak tele. Annyi kifőzde, étterem, gyorsétterem van ebben a 75.000fős kisvárosban, amennyi egész Budapestnek is elég lenne talán. Ja, és a csúcs, amire azt mondtam, ha valaki elmeséli, nem hiszem el: a SAJTOS TÉSZTA a mirelit pultban... Döbbenet. :(

szepyke írta...

Én benne vagyok, és halkan jegyzem meg, ha magyar árut veszünk, ami nem feltétlenül drágább, mint a külföldi, akkor még inkább jót teszünk.
A kiszámolosdi érdekes lesz, mert a kilóban megvett dolgokat, majd osztogathatom el x adagra, de igyekszem! :D

mandy tarragon írta...

Szia
Nekem egyszer (mit egyszer, folyton, amikor szóba kerül a főzés) az egyik ismerősöm levezette, hogy sokkal jobb neki az, ha az időt, amit főzéssel töltene munkával tölti, mert így pénzt takarít meg, és eszi napi kétszer a plázás gyorséttermes kaját. Ledöbbentem, felfogni sem bírom. Pizzarendelés is olyan, hogy ha itthon vagyok, akkor hamarabb összedobom a tésztát+ feltéteket, mintha rendelném, a többiről nem is beszélve.
Persze, utóbb kiderült ez az ismerősöm úgy képzeli el a főzést, hogy az ember el se mozdul a fazék mellől órákig... Aztán órákig mosogat...
Döbbenet az volt, hogy "menjünk inkább palacsintázóba, nincs kedvem kivárni, amíg megcsinálod". Mire ideért otthonról (20 perc) kész voltam egy nagy tál palacsintával és el volt mosogatva. Úgy meglepődött, mintha legalábbis nem egyedül csináltam volna, hanem hat szolgával. :D
Egyébként szívesen csatlakozom én is, számolgatással lehet, hogy gondban leszek, de a címkéim közt már van ilyesmi :)

Garffyka írta...

Max, köszönöm, tegnap este ezen rágódtam, hogy kellene eg ilyen-hasonló post. Nagyon jól összeszedted a lényeget! Remélem nem csak mi, elkötelezett friss alapanyag felhasználók és gasztroőrültek olvassák ezt a bejegyzést, de sokan a kétkedők, műanyag ételeket evők közül is. Ez a post igazán megérné a figyelmüket.
Gyors és könnyű cimkém van, a számolgatást megpróbálom, igaz, előbb a zöldségeshez kell mennem összeírni az árakat, mert szerencsére a kiskertben nem lóg árcédula a tökön vagy murkon :)

Max írta...

Köszönöm hogy egyet értetek velem.

A számolást nem kell forintra kihozni, meg én sem fogom mindig tudni, de egy becsült összeget nyugodtan írhatunk, pl. egy telefonos pizza árából, szerintem 3 kijön otthol, de lehet hogy 4 is

trinity írta...

Max, zseni vagy, hogy megírtad!!!Jó helyre került az összefoglaló!!!
Köszi!!!

Nekem is a számolgatás a gond, de épp múlt héten a pizzagolyónál szörnyűlködtem el, hogy kb. 5x, 6x annyit kihozok otthon 1 rendelt adag árából(!!!!!), arról nem is beszélve, hogy az enyémen rajt volt a feltét sokkal gazdagabban....

Chef Viki írta...

Mivel Max látogatottsága óriási, sok ember fogja látni a postot :-) Nagyon helyesen!

Zsófi, most hogy így mondod... Most van itt nálunk a holland partnerünk, csak és kizárólag kész porokat, szószokat, mirelit vackokat eszik egész életében!

Másik példa. Ugye az autónkba nem tankolunk mindenféle ócska benzint, gázolajat. Ugye? Mi mivel működünk? Kajával. Akkor miért kell mindenféle szeméttel traktálni a testünket? Az nem számít? Vagy az kívülről úgysem látszik?

trinity írta...

Jó, energiát, sütőpapírt nem számoltam....Akkor legyen 4x jobb ár...Az sem rossz!!!

mandy tarragon írta...

trinity: azt se felejtsd el, hogy te kiválogatod az alapanyagokat, csak a szépet-frisset-finomat használod fel, nem úgy mint a házhozszállítók többsége. Szerintem ez többet ér mint az energia és a sütőpapír :)

"saját levében" írta...

"...főzni csak a kismamáknak, munkanélkülieknek és nyugdíjasoknak van idejük" - és pénzük, nem?

Igaza van Zsófinak, a fejlettebb országokban sokkal rosszabb a helyzet, mert ott már van annyi pénze az embereknek hogy naponta kaját rendeljenek. És felnő úgy az új generáció, hogy nem tud megfőzni egy tojást sem.

Hajrá Max!

Zsuzsi írta...

Teljesen igazad van, én most jöttem haza San Francisco-ból, ott még parább a helyzet, nem tudtunk eleget szörnyülködni! Hajrá, ezért még én is nekiállok számolni!

vegavarázs írta...

Max, ezt akár én is írhattam volna, teljesen egyetértek a soraiddal.
Én főleg a lustaságra fogom, és arra, hogy az anyák nem tanítják főzni a lányaikat – tisztelet a kivételnek. Egyre kevesebb embert zavar az egész oldalas lista, amin az ételek összetevőit sorolják, és mintha számolni is elfelejtettünk volna.
Kb. két hónapja sütöttem életem első kürtőskalácsát, és én is meglepődtem, hogy mennyire egyszerű volt elkészíteni. Aztán még jobban meglepődtem, amikor egy gyors számolás után kiderült, hogy 80 Ft-ba kerül darabja! Persze lehet, hogy ez nem egy hétköznapi példa, de más "hétköznapi" étellel ugyanez a helyzet.
És hozzá kell tennem, nem ennék olyan ételt, amiről nem tudom, hogy miből készült! Nem is feltétlen amiatt, hogy talán nem egészséges. Csupán szeretem tudni, hogy mi megy le a torkomon.


Max, a szívemből szóltál a többiekkel együtt!

KryaSpirit írta...

Nagyon jó kis írás! Én úgy gondolom, hogy a lustaság mellett, van még egy fő probléma. Sajnos az emberek többsége nem húz párhuzamot az általa elfogyasztott étel minősége és az egészségében beállt romlás között és sem az egészségügynek, sem a gyógyszeriparnak, sem az élelmiszeriparnak nem áll érdekében, hogy erről felvilágosítsa a fogyasztóit. Sőt... Amikor a supermarketek polcairól leemli a vásárló a sok-sok műkaját, csak az lebeg a szeme előtt, hogy ezt látta tegnap a reklámban és meg kell kóstolni. Aztán az ízfokozók megteszik a dolgukat, szélesedik a vevőkör. Aztán előbb-utóbb jönnek az egészségügyi problémák is és akkor jöhetnek a gyógyszerek. A megelőzés pedig csak nagyon keveseket érdekel, az információnak pedig utána kellene menni, mert hát olyan reklám nincs (talán egy) ami arról szólna, hogy mi a jó a szervezetünknek.

lúdanyó írta...

Nagyon egyetértek Max írásával én is.
A húgom most Angliában él és azt mondja, hogy sokkal olcsóbb megvenni a készételeket, mint otthon megfőzni. Nem ellenőriztem, hogy igaza van-e, de azon gondolkodtam, hogy Angliában ott vannak a híres TV-s szakácsok, akik megpróbálnak valamit tenni azért, hogy minél többen főzzenek otthon, vajon mennek-e valamire a kampányaikkal. Sikerül-e valamit elindítaniuk Angliában, ahol tényleg sokkal rosszabb a helyzet mint nálunk, a családoktól kezdve a közétkeztetésig.
Valahogy az az érzésem, hogy csak nagyon kis körben sikerül változást elérni.

Konyhatündér írta...

totál egyetértek én is, fel nem foghatom, hogy miért kell zacskós cuccokat "főzni", mikor semmivel nem több idő rendes kaját csinálni, viszont ízletesebb, és olcsóbb ráadásul remek időtöltés gyerekekkel is.

Az meg hogy egy friss alapanyag egészségesebb, csak a vak nem látja.

Mindenki veszi az új telefont, új kütyüket a számítógépbe, autóba, azon senki nem spórol, megveszi a jobbat, drágbbat. De hogy a szervezetünkbe mit teszünk - na ezen kevesen gondolkodnak sajnos.
És nagyon nagy baj, hoyg a gyerekek is ezt látják otthon sőt rengeteg gyerekekre irányuló termék van.

Egyébként a kedvencem a "tejbegríz alap". :-)

Betty írta...

Teljesen egyet értek veled.Amióta itt vagyunk én is inkább főzök. Itt Amerikában az élelmiszerboltok 70% tele van "mű" kajával. A fagyasztottól a konzervig szörnyű. Sajnálom hogy nem tudom lefényképezni pedig nagyon szívesen megmutatnám. (kamerás mobilom sincs)

VOKinga írta...

Minden sorodra csak bólogatni tudok!!!!

Kata írta...

Minden szavaddal mélységesen egyetértek! Pont ma voltam bevásárolni az egyik (nem kedvenc, de most egyéb dolgok miatt praktikus) multiban, bele-belenéztem az emberek bevásárlókosarába, és teljesen elszörnyedtem... Én azt szoktam ilyenkor mondani, hogy ez a fogyasztói társadalom "vívmánya". Eszméletlen dolgokkal traktálnak bennünket nap mint nap, és az emberek mennek és megveszik (tisztelet a kivételnek).

A másik: nálam is van "expressz kaja", amivel a gyorsakat jelölöm, számolgatni majd próbálgatok, jó ötlet!

Max írta...

Mégegyszer köszönöm az egyetértő szavakat, és azt is aki mellém áll. Tegyünk mi is valamit, még ha viszonylag kicsi dolgot is.

Milene írta...

Max, szívemből szóltál! Sokadjára már. Csatlakozom én is. A legnagyobb gondot számomra is a számolgatás jelenti majd, de megoldom.
Amúgy jártam a napokban azon a bizonyos fórumon is. Csak szörnyülködtem...

szepyke írta...

Jelentem, nálam felkerült az első
gyorsan, könnyen, olcsón étel, igaz a VKF keretein belül, de leírtam, hogy mennyibe kerül és mennyi idő alatt készül el:

http://www.bemutatoterem.net/Oldalak/terkep.html?eSID=8b1a48e84ac3c5e9b66bcab96d7c9449

szepyke írta...

Jó, ok ez nem az volt, az a fagyigépem....

Milyen ügyes vagyok, mi?

Nah, akkor itt van, amit akartam:
http://szepsegtar.blogspot.com/2009/07/nyari-eloetelek-vkf-xxvi.html

Garffyka írta...

Max, ha lesz időd, kukkants be hozzám, kérlek szépen :)
http://garffyka.blogspot.com/2009/07/mosoly.html

Sajtkukac írta...

Kedves Max és Hozzászólók!

Nekem is szívemből szóltatok. Ijesztő ez az egész. Közben nap mint nap hallom, hogy a rák milyen fajtáiban halnak meg emberek. A bélrákok tarolnak, írhatnám, hogy kiütéssel győznek. És vannak emberek, akik a mellüket veregetve büszkén mondják, hogy ők bizony nem esznek nyers zöldséget és gyümölcsöt. Hát hogy?! Húst, mert az a férfias komoly kaja. Most mondjátok meg nem szánalmas?

A megoldás az emberek sokkolása lenne. Meg kell mutatni milyen bajokat okoznak maguknak a teljesen rossz és elkényelmesedett életmóddal. De ez sok mindenkit nem érdekel, én is nap mint nap tapasztalom. Fiatal huszonévesek isznak annyit mint a gödény és dohányoznak mint a gyárkémény. Ha tehetném 2000 Ftért adnék egy doboz cigarettát. Tessék, ott a választás. Ha megveszi, hát tegye.

Nekem is a kedvencem a műanyag üvegben lévő por, amihez 'csak' tejet kell önteni, összerázni és a serpenyőbe öntögetni. Aztán voilá kész a palacsinta. Most mondjátok meg, tényleg ekkora idióták az emberek?! A környezetszennyezésről persze még nem is beszéltünk ... az a rengeteg csomagolás, műanyag doboz, tető, fólia. Iszonyat!

Mi is csinálunk egy ilyen címkét és egy ajánlópostot. Jó lenne egymást is ajánlani! Kösz Max, megint! :)

Orsi

sedith írta...

Hű, ez nagyon jó kezdeményezés! Az előttem szólók már mindent elmondtak...
Nálam is van "gyors" címke, és bár gyed-en vagyok, tehát időm, mint a tenger:D, igyekszem én is minél gyorsabban elkészülő ételeket csinálni.
A számolgatás még nehezebb lenne nekem, ugyanis lejben kellene megadnom... Ha át is számítanám ft-ba, talán nem volna reális... Valamit csak kitalálok!

Jade írta...

En is csatlakozom!
Nagyon tetszik az otlet, gratulalok a kezdemenyezeshez!

Wise Lady írta...

Csatlakozom, 1000%-ig igaz, amit írsz. Csak egy kicsit szomorú vagyok, és tudod miért? Mert szerintem a célközönség, akinek meg kellene hallania, nem olvassa ezeket a blogokat. Aki eddig eljut, annak már nem kell meggyőzés.
Kedves blogertársak, tegyük meg, hogy környezetünkben szóban is terjesztjük ezt a szemléletet! Bár biztos vagyok benne, hogy mindenki megtette már eddig is.

Kiskukta írta...

Én is nagyon egyet értek, csinálok ilyen cimkét, visszamenőleg is átnézem mit tehetnék fel így, és számolgatni is megpróbálok hozzá.
Jó ez a kezdeményezés!

Andi/cuki írta...

Most vettem észre a kiírást,majd én is számolok. Sajnos én is látom a dolog aktualitását.A kolélégáimat állandóan bombázom finom receptekkel,ami hamar megvan és mégsem hallok szinte mést,minthogy erre nincs idejük! Például most is kész linzeralaptéstát ajándékoztam,hogy ne kelljen gyúrni se,csak kiszúrni és sütni.Azért, nehogy a kész port vegye!

Ottis írta...

Szia,én csak most olvasom ezt a bejegyzést.Irtam Trinitynek is,támogatom a dolgot.Sőt nekem eddig is volt ilyen kategória hogy gyors és finom (mert hát nálam időszűke miatt ez a kategória nagyon menő:-)))Na de soha nem porokból készült kaját teszek az azstalra :-)

Millie írta...

Naná, hogy csatlakozom! Már csináltam is egy címkét!
:-D

Renata Kalman írta...

Kedves Max!
Én is csatlakoznék. Tehát gyors, egyszerű, egészséges és relatíve olcsó legyen az étel?
Az árkalkulációval kicsit bajban leszek, mert amit lehet mi itthon termesztjük, vagy kialakult helyről nagy tételben, olcsóbban vesszük (gabona, nagyobb mennyiségű gyümölcs, zöldség), de majd igyekszem utána nézni az áraknak.

Nem tudom van-e valami megkötés olyan szempontból, hogy milyen alapanyagból készüljenek? Gondolok itt olyan alapanyagokra, amik nem drágák, de kevéssé ismertek és népszerűek, ugyanakkor ízlés kérdése ez is, van akinek épp ez jön be.

Max írta...

Renata: nincs szabály, csak ne tartozzon a fenti kategóriába. Nem akarjuk a világot megváltani, csak egy kicsit megváltoztatni.

Renata Kalman írta...

Arra gondoltam még, hogy esetleg lehetne valami egységes logó, amit kitennénk oldalra és a posztba, amiben írtunk erről?
A csatlakozókat felsorolni oldalt elég hosszú, nekem legalábbis nem fér el.

A világot én sem szeretném megváltoztatni, ugyanakkor informálni viszont igen!
Örülök annak, hogy felvállaltad ezt a dolgot, jó ötlet volt.

Bridge írta...

Kedves Max! Orommel olvastam a kezdemenyzesed. (ket eve bojkottalom az ilyesmiket) A szamolosdi nem lesz konnyu, de megprobalom.
Kicsit neheziti a dolgot, mivel a kenyerliszt fele sajat buzababol keszul, sokminden megterem a kertben is. A kenyerre visszaterve, nagyon jo pelda a sporolasra, es a rengeteg adalekanyag kerulesere, mivel az atlag magyar emeber abbol nagyon sokat fogyaszt.
Jo, hogy felhivod a figyelmet, illetve megmozgatod kicsit a csapatot a tudatosabb taplalkozas erdekeben.

Unknown írta...

Kedves Max,

csatlakoznék a kezdeményezéshez, nagyon egyet értek vele! Nálam is elsődleges a tudatos táplálkozás és a gyorsaság, egyszerűség.

üdv,

Nóri

Notburga írta...

Hát igaz, hogy az írásod és az én olvasásom között eltelt egy kis idö, de gondolom az aktualitása megmaradt. Szóval, nagyon jó az ötlet, szívesen csatlakozom én is. Itt Ausztriában talán kezd visszaszorulni ez a mü dolog, az emberek szívesebben föznek úgy, hogy tudják, mit esznek.
Sajnos az árkalkulációval bajban vagyok, hiszem itt nem forintban fizetek ;-)

Max írta...

Notburga!

Üdv a csapatban!

A dolog aktuális, ha nem árazol, semmi gond, tudjuk hogy sok minden olcsóbb mint itt:-))

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin