2007. november 2., péntek

Ferdi és a kifli

De ki az a Ferdi?


Ferdi alias Ferdinánd és egy tekercs.


Amikor először ismerkedtünk, még nem tudtam hogy hívják, de elsőre is szimpatikus volt. Kacsintott a különleges sütik szakácskönyvéből, azt hiszem kelt grillázsos tekercs néven volt jelen.


Aztán láttam, olvastam egy kenyérsütéses recept oldalon, majd ismét találkoztunk egy német receptben. Ez nem lehet véletlen. Tanulmányozni kezdtem, és sok hasonlóságot találtam köztük, mind testvérek voltak, az egyik szőkébb volt a másik kicsit testesebb, de a családi vonalak erősek voltak.


Egy kis időre el is feledtem, nevére sem emlékeztem és egyszer olvasom Morzsálós Mirza bloq-ját, benne a Ferdinánd tekercs. Arca, vonalai ismerősek voltak, mi már találkoztunk, derengett az emlékezés homályában. De hol és mikor?


Nem ment elsőre, másodikra is gyengén, aztán egyszer bevillant. Ismerlek, láttalak, akarlak!!


Gyors keresgélés, recept összevetés, főzés a fejben és összeállt az alábbi verzió.


Mirza és a németek közös gyermeke, aki sajna csak másfél napot töltött nálunk, de már tudjuk jön még ő hozzánk!! ( micsoda fenyegetés!!:-) )











Ferdi tekercs:


30 dkg sima liszt, 10 dkg rétesliszt, 3 tojás sárgája, 2 ek cukor, 2 dl tej, 4 dkg vaj, 2 kis mérő szárított élesztő.


Töltelék: 16 dkg barnacukor, 10 dkg olvasztott vaj összekeverve.


Sütőedényhez 2 dkg margarin, 3 ek sima cukor


Locsoláshoz: 2 ek cukor, 3 ek natur joghurt, 2 ek tej összekeverve. ( az eredeti recept szerint tejszín, de nem volt otthol ezért Aya-val ezt a keveréket készítettem, de bejött, érdemes megkóstólni magában az öntetet is )





Kenyérsütővel tészta programon készítjük.


Ketté veszzük, kinyújtjuk téglalap alakúra, megkenjük a töltelék felével, feltekerjük éles késsel 3-4 cm darabokat vágunk. A másik tésztával ugyan így teszünk.


Hőálló tálat kikenünk margarinnal és vastagon becukrozzuk. Bele tesszük a tekercseket kellő távolságra. 25-30 prec kelesztés, majd sütés 20 percig, 180 c-on, kivesszük és meglocsoljuk az öntet felével, vissza a sütőbe újabb 8 perc, öntet másik fele. Újabb 8 perc és kész.


Még melegen borítsuk ki mert ha megköt a karamell, akkor csak feszítővasssal lehet kezelni.



Íme Ferdi feneke!

Ha egy kicsit hűl akkor vissza fordítjuk. Tálaláskor szigorúan csak tányér, és utána csak a két kezes módszer. Tépni és falni!

Kifli: vajas verzió, isteni tészta, egy kicsi buktató, hajlamos a túlkelésre, ezért csk 15-20 perc! ( tapasztalat, úgy összeeseik hogy csak na )






Hozzávalók: 10-12 kiflihez
45 dkg sima liszt , 10 dkg rétes liszt, 4 dkg vaj, 2 ek. tejföl, 2 ek. cukor, 1 kk.. só, 2 dkg élesztő, 2,5 dl víz.

Tészta program, nyújtás, majd darabolás háromszögekre, tetszés szerint ( a sajtos verzióból ki lehet hozni 16 db-ot.)





Kelesztés a fentiek szerint, majd sütés 5 percig magas hőfokon, majd 15-20 perc 200 c-on.



Sajtos verzió, az előbbi tésztához 15 dkg reszelt sajt, fele finomra, másik fele durvára, és bele a lisztbe, akkor amikor felrakom a tésztát.

Lehet rúd, lehet patkó, de tetszés szerinti forma, el lehet adni zsemlének is.
Most olvastam valahol hogy a muffin sütőben is elkészíthető, aranyos kis puffancsok lesznek.
Nagyon jó alaptészta, variálható, izesíthető, tölthető ( sajtos tészta, főtt füstölt frikandó sonka csíkokkal,..stb)

5 megjegyzés:

libra írta...

Szia Max!
Biztosan nagyon tanulatlan vagyok konyha fronton, de mit jelen a "2 zk cukor"-ból a zk?
Erre az értem is meg nem is állapotra mondanám, hogy 'szavait kölön-kölön értem, de nem tudom, hogy hova lett a retikülöm...'. Az idézet saját, segíts kérlek.

Max írta...

Szia Tündi Néni!!
Örülök hogy hallak, vagyis látlak:-)
Javítottam, zk= ek, bocsika, igazából még csak tanulom a billentyűzetet, de majd szólok a munkahelyemen a Főnök Néninek, hogy valami kedvezményes tanfolyamot intézzen legyen szíves. És az idézet nagyon tetszett!

libra írta...

O.K.! Mármint az evőkanál!

korenka írta...

Kedves Max! Napok óta olvaslak zugban. Tegnap megcsináltam a kiflit. Nagyon ízlett a családnak, de igazándiból nem így nézett ki. Nem kelt meg. Lehet, hogy az élesztővel volt a baj, mert a férjem egy noname szárítottat kapott csak a boltban, ezzel készült. Biztosan nekifogok még egyszer. Olyan szépek a kenyereid is, hogy újra ráindultam a kenyérsütésre, pedig vagy 100szor nekifutottam már, még sosem sikerült jó kenyeret sütnöm. Talán most...

Max Gastro írta...

Kedves Korenka! Próbáld meg friss élesztővel, vagy a szárítottat egy kis langyos vízben elindítani. Látogass el a sütős oldalamra,itt találsz lépésről lépésre kenyér receptet, amit érdemes kipróbálni: http://tanuljmegsutni.blogspot.hu/

Max

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin